Mosty są jednym z najczęstszych i najpiękniejszych punktów orientacyjnych w naszym świecie. Na szczęście możesz nauczyć się rysować mosty przy pomocy prostych materiałów i swojej kreatywności!
Najpierw określ swój cel dla mostu. To pomoże Ci się skoncentrować na projekcie.
Mosty nad wodą
Mosty nad wodą mogą być zbudowane na wiele sposobów. Od prostych drewnianych belek nad małymi strumieniami do masywnych stalowych i betonowych konstrukcji wiszących przecinających mile otwartej wody i kanałów żeglugowych.
Podczas budowy, mosty nad wodą wymagają precyzyjnej inżynierii i rozległego planowania. Planiści sprawdzają wytrzymałość gruntu, głębokość i układ terenu, wykorzystując wspomagane komputerowo projektowanie w celu określenia odpowiedniej konstrukcji dla swoich potrzeb.
Budują również tymczasową strukturę na miejscu budowy zwaną grodzą, aby utrzymać miejsce budowy suche i bezpieczne dla pracowników. Do budowy mostów używa się również różnego rodzaju sprzętu budowlanego, w tym dźwigów, spawarek i innych.
Kiedy most jest tworzony, musi być w stanie wytrzymać silne siły wiatru oraz deszcz lub śnieg. Musi być w stanie wspierać pojazdy i ludzi, i powinien być wystarczająco silny, aby przetrwać trzęsienia ziemi.
Jedna z najbardziej popularnych metod budowy mostów nad wodą nazywa się case drilling. Proces ten obejmuje doki z rusztowań, które instalują wodoszczelną komorę. Następnie budowniczowie umieszczają długie wiertło w rurze i rozpoczynają wiercenie.
Jeśli poziom wody jest niski, pomosty mogą być zbudowane z dna rzeki, a następnie wypełnione betonem. Alternatywnie można je wznieść na szczycie gruntu, w takim przypadku zostanie on przykryty nasypem chroniącym przed powodziami i erozją.
Gdy pomost jest już na miejscu, wzmacnia się go kotwami, które łączą się z mostem. Kotwy są zwykle wykonane ze stali lub betonu z osadzonymi oczkami do mocowania kabli.
Wieże na moście są zazwyczaj wykonane z betonu lub stali. Mogą być zaprojektowane tak, aby były kołysane przez prąd, ale najczęściej stoją pionowo i prosto.
Kiedy most powstaje nad rzeką, musi być w stanie wytrzymać silną siłę wody. Musi być w stanie utrzymać pojazdy bez zatonięcia i nie powinien przeciekać, dlatego musi być zbudowany na pewną wysokość.
W naprawdę trudnych sytuacjach mosty nad wodą mogą powstawać dzięki metodzie zwanej wierceniem w skrzyniach. Jest to bardzo skomplikowany proces, który wymaga wodoszczelnej komory i szczelnej rury. Następnie budowniczowie umieszczają długą rurę wewnątrz rury i rozpoczynają proces wiercenia. Jeśli podczas tego procesu do rury dostanie się woda, jest ona wypompowywana. Następnie w powstałym otworze umieszcza się skrzynię, która podtrzymuje most.
Mosty nad ziemią
Mosty to konstrukcje, które pozwalają ludziom przejść przez szczelinę w ziemi. Są one również znane jako kładki i mogą być wykonane z metalu, kamienia lub drewna.
Są one niezbędną częścią infrastruktury każdej cywilizacji. Umożliwiają ludziom przekraczanie strumienia, rzeki lub innego zbiornika wodnego, który w innym przypadku byłby zbyt trudny do pokonania. Są powszechną cechą autostrad, kolei i innych dróg publicznych na całym świecie.
Podczas gdy niektóre mosty są zwykłymi chodnikami, inne są bardziej złożone i wymagają szeregu elementów konstrukcyjnych. Jednym z najbardziej popularnych typów jest wiadukt, który jest serią łuków, filarów lub kolumn, które podtrzymują długą, podniesioną drogę lub linię kolejową.
Wiadukt jest zwykle projektowany w celu przekroczenia szerokiej doliny, rzeki lub innego nisko położonego terenu. Konstrukcje te często zawierają serię pylonów lub ścian oporowych, które absorbują siły działające na most i utrzymują ziemię pod ścieżką przejazdu przed przemieszczaniem się, zapobiegając zawaleniu się konstrukcji.
Najbardziej znanym przykładem mostu lądowego jest most lądowy Beringa, który łączy Azję z Ameryką Północną. Ten most lądowy jest bardzo ważnym czynnikiem w rozwoju bioróżnorodności, ponieważ wystawił Amerykę na działanie roślin i zwierząt z całego świata, z którymi nie zetknęliby się w innym przypadku.
Inny bardzo ważny most lądowy powstał około 2 milionów lat temu, pomiędzy Australią a Nową Zelandią. Powstał on raczej w wyniku dryfu kontynentów niż obniżenia poziomu morza. Teoria dryfu kontynentów nie była powszechnie akceptowana do czasu rozwoju tektoniki płyt, która w pełniejszy sposób wyjaśniła ruchy kontynentów w czasie geologicznym.
Obecnie na całym świecie istnieje wiele mostów lądowych i przesmyków. Niektóre z tych mostów lądowych są wykorzystywane przez ludzi do emigracji lub przenoszenia się z jednego obszaru na drugi z różnych powodów. Ponadto wiele z tych mostów lądowych jest wykorzystywanych przez dzikie zwierzęta, aby przedostać się z jednego miejsca na drugie.
Mosty są nie tylko ważne dla ludzkich migracji, ale także istotne dla ewolucji dzikich zwierząt na Ziemi. Kiedy tworzą się mosty lądowe, organizmy mogą łączyć się w nową mozaikę gatunków i siedlisk, na zawsze zmieniając środowisko, w którym przyjdzie im żyć. Odgrywają one również ważną rolę w globalnym klimacie, ponieważ mosty lądowe mogą zmieniać przepływ wilgoci i ciepła między różnymi częściami planety.
Mosty z wieżami
Mosty z wieżami są nietypowym typem konstrukcji. Są często budowane w czasach przedśredniowiecznych i średniowiecznych w celu obrony dostępu do ważnych dróg przecinających rzeki. Są też powszechnie wykorzystywane do pobierania opłat na ważnych skrzyżowaniach dróg.
Tower Bridge, który przecina Tamizę w pobliżu Londynu, jest mostem baskwilowym z dwiema wieżami. W przeciwieństwie do większości mostów, został zaprojektowany tak, że wieże mogą być podnoszone przez maszyny, aby umożliwić ruch pod nimi.
Wieże są istotną częścią konstrukcji mostu, ponieważ pomagają podtrzymywać obciążenia i siły, które są przenoszone z pokładów mostu na fundament. Mogą być również centralnym punktem wyglądu i charakteru mostu.
Są one zazwyczaj zbudowane z betonu lub stali i mogą być pionowe lub poziome. Są one kluczowym elementem w projekcie mostu, ponieważ mogą pomóc zapewnić, że most jest bezpieczny i może być łatwo naprawiony w razie potrzeby.
W przypadku mostu wiszącego o dużej rozpiętości, wysokość wież jest kluczowa dla skierowania sił rozciągających (ciągnących) w głównych linach do góry, tak aby mogły one skutecznie wykonywać swoją pracę. W ten sposób wieże mogą utrzymać ciężar mostu bez zginania lub wypaczania.
Jednak wiele osób ma problem z narysowaniem mostu, zwłaszcza takiego z wieżami. Dzieje się tak dlatego, że przedstawienie kątów wież w linii prostej może być trudne.
Z tego powodu pomocne jest narysowanie najpierw uproszczonej wersji mostu, aby można było zorientować się, jak powinny wyglądać wieże. Następnie możesz dostosować kąty wież, aż będą wyglądały tak, jak chcesz.
Możesz również spróbować zrobić wieże tak wysokie, jak to możliwe, co zwiększy wysokość mostu. Poprawi to trwałość mostu i będzie on bezpieczniejszy dla kierowców i pieszych do przejścia.
W przypadku Tower Bridge, każda wieża miała 746 stóp wysokości, była najwyższa na świecie, gdy została ukończona w 1937 roku. Osiągnięto to poprzez zbudowanie tymczasowej platformy pomiędzy nogami wież, a następnie użycie dźwigów do podniesienia sekcji stali na miejsce na tym poziomie.
Mosty z pomostami
Pomosty to pionowe elementy nośne, które przenoszą obciążenia z konstrukcji nośnej mostu na jego fundamenty poniżej. Mogą być ukształtowane na wiele sposobów i skonstruowane tak, aby były atrakcyjne i mocne, zdolne wytrzymać zarówno obciążenia pionowe, jak i poziome.
Rodzaje filarów różnią się w zależności od projektu konstrukcyjnego, miejsca budowy i ograniczeń ekonomicznych. Mogą to być masywne mury, żelbeton, masywny beton lub stalowe rury wypełnione betonem.
Cegła, kamień i beton to popularne typy filarów, ponieważ mają solidną i nieprzepuszczalną konstrukcję, która jest odporna na działanie wody. Ponadto są one stosunkowo niedrogie w budowie i utrzymaniu.
Innym rodzajem mola jest keson, który jest konstrukcją zagłębioną w ziemi. Jest on zbudowany z cylindra stali zbrojeniowej, który jest spleciony w kratę i związany ręcznie, aby wzmocnić beton, który idzie na górze.
Inne rodzaje pirsów to m.in. molo młotkowe lub wspornikowe. Są one przeznaczone do podtrzymywania stalowego dźwigara lub prefabrykowanej, strunobetonowej sekcji konstrukcji nośnej. Ten typ mola jest popularny w użytku miejskim i często ma małą stopę fundamentową.
Niektóre mola mogą być również wykorzystywane jako przyczółek dla innego mostu. Na przykład, molo może być umieszczone po obu stronach mostu łukowego, aby podtrzymywać jego przęsła.
Jeżeli pomost znajduje się po stronie mostu zwróconej w kierunku drogi wodnej, powinien być tak zaprojektowany, aby nie uniemożliwiał prawidłowego przepływu rzeki. Można to zrobić projektując pomost tak, aby nie miał nawisu lub nadproża, które mogłyby zakłócić przepływ wody przez most.
Wreszcie, pomosty powinny być zaprojektowane tak, aby chronić konstrukcję przed korozją i erozją. Powinny one być w stanie wytrzymać duże obciążenia boczne spowodowane trzęsieniami ziemi i być trwałe wobec lodu, wiatru i prądów.
Jednym z powszechnych problemów występujących w przypadku pirsów w pobliżu kanału wodnego jest gromadzenie się zacieków pochodzących od przejeżdżających pojazdów i pługów śnieżnych. Może to powodować rdzewienie stali zbrojeniowej i ostatecznie odpryskiwanie betonu osłonowego. Najlepszym sposobem zapobiegania temu jest usuwanie wszelkich zanieczyszczeń, które gromadzą się pomiędzy kolumnami i/lub w górę konstrukcji nośnej.
Podobne tematy